Innebandyfrun

Min Mamma-Mage #MamaTummyDay

bikini_mom

Jag är och har alltid varit en ”träningsmänniska”. En träningsmänniska med en sund inställning till träning, mat och prestation. Jag har varit duktig på min idrott men jag har liksom aldrig velat gå över lik för att uppnå mina mål. Mitt motto är: ”Gör ditt bästa och ha kul på vägen”.

Ni kommer att få se mig träna i bloggen, ni kommer att få följa små träningsutmaningar men ni kommer ALDRIG att få se mig banta. Det är liksom inte livet för mig. Inte alls.

Igår var det #MamaTummyDay.

Ni vet att jag under min graviditet gick upp till 90 kg + och att jag vantrivdes i den kroppen. Idag har jag gått ner (även om jag ska erkänna att 3 veckors utlandsvistelse + Sverige satt sig lite..) och jag har kämpat för det.

Det jag vill komma till är att alldeles för många mamma-bloggar ser en prestige i att visa upp sin deffade mage några veckor efter förlossningen. Det har blivit en hype med kommentarer som ”tack kroppen för att du är så fantastisk”. Men ingen verkar kunna säga att man har kämpat för att gå ner snabbt. Gått flera timmar om dagen för att man själv vill, inte för att bebisen vill sova osv.

Ni förstår min syn på detta… Negativ.

Tillbaka till #MamaTummyDay.

Varje år riskerar var tredje gravid kvinna att få bestående problem efter graviditet och förlossning. Problemen negligeras idag av vården och klassas oftast som skönhetsbesvär.

Besvären vi pratar om är diastasis recti, eller separerade magmuskler som det kallas för i dagligt tal. En diastas uppkommer när bukhinnan och magens muskler töjs ut och de raka bukmusklerna delar på sig under graviditeten för att ge plats till det växande barnet. Detta är helt naturligt.

Efter förlossningen fortsätter bukhinnan vara uttöjd och magens muskler hänger som ett trött gummiband. Kvinnan har i detta läge svårt att hitta kontrollen och aktiviteten i magmusklerna igen. Glöm situps och plankan – för tunga övningar som under lång tid rekommenderats nyförlösta kvinnor. Övningarna aktiverar de ytliga musklerna och ökar buktrycket kraftigt vilket medför en stor belastning på den redan påfrestade bäckenbottenmuskulaturen samt en icke funktionell bålstabilitet. Magens innehåll trycks ut mellan de raka magmusklerna som en tydlig ”ås” eller pyramid längs med magen och gör att läkningen av de raka magmuskulaturen fördröjs och försämras.

En kvarstående diastas samt en påfrestad bäckenbottenmuskulatur som kvinnan inte kan kontrollera kan ge problem som inkontinens, framfall, besvär och smärta från bäckenet och ryggen.
En del kvinnor med stora diastaser upplever att de inte kan hosta eller nysa utan att hålla händerna för magen eftersom det annars känns som att tarmarna håller på att ramla ut mellan magens muskler. De kan inte bära sina barn och de kan inte sköta sitt hem. Ofta besväras dessa kvinnor även av ryggont. Trots stora och vardagliga besvär får de inte hjälp. I Sverige ses diastaser endast som skönhetsproblem, trots att forskning visar annorlunda!

Många kvinnor får bestående besvär som påverkar dem resten av livet! Det här är ett stort problem, på både individ- och samhällsnivå.

Mamatummy Day vill uppmärksamma dessa problem. Många kvinnor upplever att de är väl informerade och blir väl undersökta under graviditeten men efter förlossningen lämnas de att klara sig på egen hand. Okunskapen hos vårdgivare och tränare är stor om hur man kan aktivera kroppen för att stimulera läkning. Med professionell hjälp och rätt träning av de djupa magmusklerna kan de flesta återfå betydligt bättre bålstabilitet och bli mycket bättre. Många blir helt besvärsfria!

Läs mer på www.mammamage.se/mammatummyday/

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
stats